maandag 25 november 2013

2013 november

Ik heb de nieuwe chokekabels gemonteerd en daarna het cardan gevuld met olie en het oliepeil in de versnellingsbak gecontroleerd. Nu de veerpoten, hierin was nog een restje olie achtergebleven. Dit moest er wel uit, maar hoe? Toch maar deze vraag gesteld op het Hobbyist-forum. Binnen een dag had ik hierop een pasklaar antwoord gekregen en ook hoe je de veerpoten weer moet vullen. Hierna was het een fluitje van een cent om dit te doen.
Toen de benzinetank, slangen en andere onderdelen gemonteerd waren, was het moment aangebroken om voor het eerst te starten. Na twee keer op de startknop gedrukt te hebben sloeg de motor aan. Wat een prachtig geluid! Heel voorzichtig de koppeling ingetrokken en geschakeld. Dat ging best goed. De koppeling was wat slap en heb ik bijgesteld.
De week daarop heb ik helm en jas opgezocht om voor het eerst te gaan rijden. Alles klaar, koppeling inknijpen en rijden! Maar geen koppeling meer @#$%^&:>p;* wat is er nou weer loos?
Motorfiets naar binnen helm af, jas uit en de koppeling weer opnieuw afgesteld. Daarna wéér jas aan helm op en rijden. ##$%^&&**&^%%$$#@ Wéér geen koppeling! Motorfiets naar binnen, jas uit en helm af en naar de koppeling gekeken en opnieuw afgesteld. Daarna op de standaard laten draaien, wéér geen koppeling. Hoe kan dit???? Geen idee.
s'Avonds heb ik op het forum artikelen gevonden over een defecte koppeling. Men schreef over kapotte druklagers, kromme plaat, etc. Ik werd er niet blij van. Een aantal dagen later maar eens naar de koppelingshevel gekeken, los gemaakt en geprobeerd de stift eruit te halen. Dat gaat niet met een gemonteerde versnellingsbak! Toen maar besloten om de versnellingsbak van de motor los te halen. Wat een gedoe! Heel veel onderdelen weer los gemaakt en uiteindelijk lag de versnellingsbak ernaast. Samen met Dick (buurman) heb ik de stift eruit gekregen. En deze zag er niet gezond uit, de stift was in de drukplaat mee gaan draaien, waardoor het zuigergedeelte helemaal is vast gaan zitten en brak het uiteinde van de zuiger zelfs af. Hoe is dit mogelijk! Na het bekijken van de tekening van de koppeling (lang leve internet) kwam ik erachter dat ik tijdens het monteren de drukring was vergeten. Dit is de drukring waartegen de kogelkooi zit. Door het telkens stellen van de koppeling is alles op de stift samengedrukt. Ook de drukplaat in de motor was beschadigd. Hiervan heb ik een foto genomen en met de versnellingsbak en stift onder mijn arm naar Gerard van Dijk gegaan. Hij vond het allemaal heel vervelend, zeker van de drukplaat. Hij adviseerde de drukplaat los te maken zodat hij kon beoordelen of deze vervangen diende te worden en tegelijkertijd een nieuwe complete stift te monteren, zucht, zucht. Aangezien je voor de demontage en de montage van de drukplaat speciaal gereedschap nodig hebt, is er besloten om de motorfiets toch maar bij Gerard voor reparatie neer te zetten. Op dit moment heb ik bericht gekregen dat de motor binnen enkele dagen gereed is. Helm en jas liggen al klaar om de motor op te halen. Wordt vervolgd.....












Geen opmerkingen:

Een reactie posten